
Vi ser oss om i rekryteringsbranschen
05 april 2023
- Nyhet
Från avregleringen 1996, då branschen föddes, när det blev lagligt att bedriva arbetsförmedlingen i privat regi, har det snart gått 30 år. Många företag och jobb har skapats, det är en industri med en omsättning på plus 30 miljarder, men hur mycket har vår bransch utvecklats i termer av arbetssätt och användning av data och teknologi?
Tid är pengar – entreprenörens dilemma
När vi pratar med ägare till rekryteringsföretag är det nu ofta frågor om framtiden. Vad är nästa steg för mitt företag, Är det dags att sälja bolaget, hur ska vi hantera konjunkturcykler bättre och hur länge orkar jag driva bolaget in i framtiden?
Det har varit goda år länge, affären har gått bra för både etablerade och nya aktörer. Ett tydligt exempel är att en framgångsrik konsultförmedling snabbt kan generera omsättning, stabilt kassaflöde och bra avkastning till ägarna. Men även framgångsrika bolag i branschen utmanas av en fragmenterad marknad med få skillnader i affärsmodellen. Viktiga saker som alla företag oavsett bransch påverkar framtidsutsikterna på framtidsutsikterna Bolagets värde ligger hos ägarna samt de anställdas kompetens och nätverk. Det är helt enkelt väldigt personberoende att bedriva denna typ verksamhet, men behöver det vara så?
Den dagliga operativa verksamheten gör det svårt att skapa återkommande intäkter och leder till en känsla av att vara ”stuck in the middle”. Bra lönsamhet men bara så länge som organisationen trampar vatten.
Vad är målet med ditt bolag i framtiden?
- Sälja bolaget till en koncern?
- Fortsätta arbeta?
- Strategiska samarbeten?
- Avveckla verksamheten?
Har köpbeteendet förändrats hos rekryterande bolag?
Fördomsmedveten rekrytering, , strukturerad rekrytering och Datadriven rekrytering. Tre begrepp som både kan ses som en helhet, men också som tre fristående metoder för en rekryteringsprocess. Den förstnämnda, och kanske mest uppmärksammade, handlar till stor del om att eliminera rekryterarens preferenser till urvalet och/eller jäv i rekryteringsprocessen. Fakta och kompetens framför känslor och personliga preferenser.
Fördomsfri rekrytering ser vi som självklarhet 2023, och det upplever vi att rekryterande bolag också anser.
Datadriven rekrytering kan stärka relationen mellan kunderna och rekryteringsbolagen genom att öka transparensen och effektiviteten i rekryteringsprocessen.
Data som samlas in på ett strukturerat sätt hjälper rekryteringskonsulten att ta fram detaljerade och heltäckande profileringar, för att snabbare och mer effektivt välja ut de mest relevanta kandidaterna. Dessutom kan datadriven rekrytering underlätta en mer enhetlig och standardiserad utvärderingsprocess, för att bedöma kandidaternas lämplighet. Detta skapar en mer strukturerad och systematisk process, som är mindre benägen att påverkas av fördomar eller jäv.
Vår spaning är att köpbeteendet har förändrats hos rekryterande bolag. Det efterfrågas allt oftare en faktabaserad förklaring bakom beslut om varför endera kandidater blir valda och presenterade. En tydlig arbetsstruktur som är transparent ökar förtroendet för rekryteringsbolaget.
Det gäller således att rekryteringsbolagens anställda får tillgång till både kunskap och verktygslåda, för att kunna uppfylla kraven och särskilja sig från mängden. Detta kräver ofta investeringar i utbildning och utveckling, men kan också öka företagets produktivitet och lönsamhet på lång sikt.
Hantering av känsliga uppgifter, och att särskilja dessa från anonymiserad information, kan vara en utmaning. Både i administrativ tid samt vetskap om hur olika typer av data ska hanteras. För att balansera detta krävs ett strukturerat arbetssätt och en etiskt ansvarsfull hantering.
Teknologisk utveckling
Det finns en uppsjö av tjänster på marknaden som utlovar resultat för rekryteringsbolagen. Det finns en medvetenhet om att teknologin kan förbättra effektiviteten och kvalitén men också internt motstånd till förändring.
Hur väljer du bäst verktyg för ditt bolag?
Teknikutvecklingen spretar åt alla håll. Nya ATS system för att hantera kandidaterna, Recruitment Marketing lösningar för att attrahera rätt ansökningar och avtalshantering för säkra överföringar av kontrakt och kandidatpresentationer, för att nämna några.
Vi upplever att många rekryteringsbolag hoppar på teknologitrender och produkter utan att ha en klar bild av hur dessa ska förbättra företagets processer eller resultat. Det finns ett glapp i kunskapen mellan beställare och leverantör.